مبانی سینما و تئاتر-خلاقیت نمایشی

مبانی سینما و تئاتر-خلاقیت نمایشی

کیانوش اخباری

به همراه بیش از هفتصد سکانس از فیلمهای مهم و هزار تصویر از منابع مرجع سینما و تئاتر


▾ لیست جلسات ▾


خرید مجموعه‌ی کامل
۳,۳۸۰,۰۰۰ ۳,۱۲۰,۰۰۰ تومان
یا
افزودن این درس به سبد خرید
۶۰۰,۰۰۰ تومان ۶۰۰,۰۰۰ تومان

۶۱ جلسه
هر جلسه به صورت میانگین ۲۶ دقیقه

چهارده سال سابقه ی تدریس درس خلاقیت نمایشی کنکور هنر تدریس درس خلاقیت نمایشی کنکور هنر در آموزشگاه های برتر تهران کارشناسی سینما از دانشگاه سوره نویسنده ی کتاب خلاقیت نمایشی و طراح چندین مجموعه تست طبقه بندی شده ی جمع بندی مدرس رتبه های تک رقمی کنکور سال های گذشته ساخت یک فیلم بلند سینمایی، چندین فیلم کوتاه و مستند و چندین تئاتر اجرای عموم در مقام نویسنده و کارگردان

ویژگی اصلی این درس که باید آن را یادآور شویم، \"گستردگی\" است؛ این مجموعه تمامی مباحث مورد نیاز کنکور هنر در درس خلاقیت نمایشی را شامل می شود. در این دوره با مفاهیم و مطالبی از ابتدای پیدایش سینما و تئاتر تا بررسی جدیدترین آثار کارگردانان معاصر آشنا خواهید شد. نکته ی فوق العاده مهمی که در این دوره وجود دارد، گردآوری و برش بیش از هفتصد فیلم مهم، توسط تیم پژوهش آکادمی شیشه ای است. این سکانس ها، لا به لای صحبت های استاد پخش می شوند و سبب فعال شدن حافظه ی تصویری هنرجو می شود. با این روش مطالب در کوتاهترین زمان ممکن وارد حافظه ی بلندمدت شما خواهد شد و از نظر کیفی دقیقا برابر استانداردهای جهانی فیلم آموزشی می باشد. مطالب ارائه شده در این دوره، برای تمامی داوطلبان کنکور هنر کارشناسی و کارشناسی ارشد ضروری است. با وجود بیش از هفتصد فیلم و هزار تصویر جذاب، این دوره می تواند برای هنرجوی علاقمند، به غیر از آموزش عمیق، بسیار سرگرم کننده و جذاب نیز باشد و از آنجا که مطالب ارائه شده نیاز به پیش نیاز علمی ندارد، علاقمندان به یادگیری سینما یا تئاتر می توانند آغازی شگفت انگیز را با تجربه کنند...

منابع و روش صحیح خواندن درس خلاقیت نمایشی چگونه است؟

اولین گام برای خواندن درس خلاقیت نمایشی این است که کتاب‌های تخصصی این درس مثل کتاب طراحی صنعتی، کتاب اصول مبانی ماسک و گریم و… را خط به خط مطالعه کنید سپس یکی از کتاب‌های کمک درسی انتشارات قلم چی، مبتکران یا راه اندیشه را انتخاب کرده و مباحث آن را به دقت مطالعه کنید. گام بعدی برای کسانی که می‌خواهند درصد بالاتری در این درس کسب کنند این است به منابع آزاد اصلی مراجعه کنند مثل کتاب تاریخ سینمای هنری با کتاب تاریخ سینما بوردول و مباحث مهم آن را که در سال‌های قبل کنکور بیشتر مد نظر طراحان سوال بوده، مثل سینمای اکسپرسیونیسم یا کارگردانان مولف، به طور خلاصه مطالعه کنند و نکات بسیار مهم آن را یادداشت کنند.
برای مباحثی که منابع مشخصی ندارند مثل سینمای ایران که هر سال سوال‌های از آنها در کنکور طرح می‌شود بهتر است فیلمسازان مهم آن توسط داوطلب تحقیق و بررسی مختصر صورت گیرد تا اطلاعات عمومی مختصری در آنها به دست بیاورد.


آیا رشته سینما آزمون عملی دارد؟

چند سالی می‌باشد که سینما آزمون عملی یا مصاحبه ندارد و داوطلبان تنها به واسطه ی رتبه کنکور اصلی می‌توانند در این رشته به تحصیل بپردازند.


برای قبولی در رشته ادبیات نمایشی دانشگاه تهران حدودا چه رتبه ای باید آورد؟

هر سال با توجه به تعداد متقاضیان و ظرفیت دانشگاه‌ها می‌تواند متفاوت باشد اما به طور تقریبی حداقل رتبه برای ورود به این رشته و دانشگاه رتبه زیر ۱۵۰ است و این در حالی می‌باشد که نمره عملی بالای ۷۰باشد


چه کتاب تستی برای درس خلاقیت نمایشی می‌تواند استفاده کرد؟

به طور کلی خواندن این درس همیشه مفیدتر از زدن تست در آن می‌باشد، زیرا کتاب‌های تست آنقدر جامع و کامل نیستند که بتوانند کل مباحث این درس را پوشش دهند اما به طور کلی کتاب ده سال کنکور هنر و کتاب خانم‌ها ژاله نساری و افسانه نسل شریف مفید هستند.


آزمون عملی بازیگری چگونه است ؟

آزمون عملی بازیگری معمولا بین یک ماه تا یک ماه و نیم بعد از کنکور اصلی برگزار می‌شود و تاریخ دقیق آن هر سال توسط سنجش اعلام می‌شود.
روند برگزاری آن به این صورت است که تعداد استاد و گاها بازیگر از داوطلبان می‌خواهند که یک اتود بازیگری بزنند و گاها درباره نمایشنامه‌هایی که خوانده اند و اجراهای که دیده اند در یک سال اخیر تحلیل ارائه دهند یا درباره جزئیات آن با داوطلب گپ می‌زنند.

▾ لیست جلسات ▾

جلسه‌ی اول: پیدایش سینما ۳۱ دقیقه
در این جلسه به پیدایش ثبت تصویر و بررسی تاریخ آن می‌پردازیم
جلسه‌ی دوم: پیدایش سینما ۲۸ دقیقه
در این جلسه به پیدایش دستگاه های اولیه سینما و اولین فیلم های تاریخ سینما می‌پردازیم
جلسه‌ی سوم: پیدایش سینما ۲۶ دقیقه
در این جلسه به اولین فیلم های سینما در انگلستان می‌پردازیم.
جلسه‌ی چهارم: پیدایش سینما ۳۱ دقیقه
در این جلسه به تحولات سینما در سالهای اولیه و کارهای گریفیث پرداخته می‌شود.
جلسه‌ی پنجم: پیدایش سینما ۴۲ دقیقه
در این جلسه به سینمای چارلی چاپلین پرداخته می‌شود.
جلسه‌ی ششم: پیدایش سینما ۲۷ دقیقه
در این جلسه به آثار باستر کیتون و سبک استعلایی می‌پردازیم.
جلسه‌ی هفتم: سبک ها و جریان های سینمایی ۴۶ دقیقه
در این جلسه به جریان اکسپرسیونیسم در سینما می‌پردازیم.
جلسه‌ی هشتم: سبک ها و جنبش های سینمایی ۳۱ دقیقه
در این جلسه به جریان سینمایی آوانگارد و امپرسیونیسم می‌پردازیم
جلسه‌ی نهم: سبک ها و جنبش های سینمایی ۲۰ دقیقه
در این جلسه جریان داداییسم را مورد بررسی قرار می‌دهیم
جلسه‌ی دهم: سبک ها و جنبش های سینمایی ۱۳ دقیقه
در این جلسه جنبش سورئالیست ها مورد بحث قرار می‌گیرد.
جلسه‌ی یازدهم: سبک ها و جنبش های سینمایی ۲۶ دقیقه
در این جلسه به جریان موج نوی فرانسه می‌پردازیم
جلسه‌ی دوازدهم: سبک ها و جریان های سینمایی ۳۹ دقیقه
در این جلسه به بررسی سینمایی شوروی می‌پردازیم.
جلسه‌ی سیزدهم: سبک ها و جنبش های سینما ۲۳ دقیقه
در این جلسه سینمای نئورئالیسم مورد بحث قرار می‌گیرد
جلسه‌ی چهاردهم: فناوری و تکنولوژی سینما ۳۱ دقیقه
در این جلسه فناوری هایی که باعث تحول سینما شد مورد بررسی قرار می‌گیرند.
جلسه‌ی پانزدهم: فناوری و تکنولوژی های سینما ۲۰ دقیقه
در این جلسه فناوری های مورد استفاده در سینما بررسی می‌شوند
جلسه‌ی شانزدهم: تکنولوژی و فناوری های سینما ۳۴ دقیقه
در این جلسه به تکنولوژی های موجود در سینما از قبیل لنز های مختلف پرداخته می‌شود
جلسه‌ی هفدهم: تکنولوژی و فناوری های سینما ۴۳ دقیقه
در این جلسه به اندازه های مختلف نما و بررسی ویژگی انها می‌پردازیم
جلسه‌ی هجدهم: سبک ها و جنبش های سینمایی ۲۴ دقیقه
در این جلسه سبک رئالیسم شاعرانه و حرکت های مختلف دوربین مورد مطالعه قرار می‌گیرد
جلسه‌ی نوزدهم: حرکت های مختلف دوربین ۴۵ دقیقه
در این جلسه به انواع حرکت های دوربین و بررسی آنها می‌پردازیم
جلسه‌ی بیستم: فناوری و تکنولوژی های سینما ۲۷ دقیقه
در این جلسه انواع نورپردازی مورد بحث قرار می‌گیرند.
جلسه‌ی بیست و یکم: فناوری و تکنولوژی در سینما ۳۸ دقیقه
در این جلسه تدوین و تکنیک های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد
جلسه‌ی بیست و دوم: فیلم سازان بزرگ ۱۷ دقیقه
در این جلسه به بررسی آثار روبر برسون می‌پردازیم.
جلسه‌ی بیست و سوم: فیلم سازان بزرگ ۱۰ دقیقه
در این جلسه به بررسی آثار فدریکو فلینی می‌‌پردازیم.
جلسه‌ی بیست و چهارم: فیلم سازان بزرگ ۲۷ دقیقه
در این جلسه به بررسی آثار آنتونیونی می‌پردازیم.
جلسه‌ی بیست و پنجم: فیلم سازان بزرگ ۲۰ دقیقه
در این جلسه آثار برگمان مورد بحث قرار می‌گیرند.
جلسه‌ی بیست و ششم: فیلم سازان بزرگ ۴۹ دقیقه
در این جلسه فیلم های سینمای ژاپن مورد بحث قرار می‌گیرند.
جلسه‌ی بیست و هفتم: فیلم سازان بزرگ ۱۹ دقیقه
در این جلسه فیلم های آلفرد هیچکاک مورد بحث قرار می‌گیرد
جلسه‌ی بیست و هشتم: فیلم سازان بزرگ ۱۳ دقیقه
در این جلسه فیلم های شوروی مورد بحث قرار می‌گیرند.
جلسه‌ی بیست و نهم: فیلم سازان بزرگ ۲۷ دقیقه
در این جلسه فیلم های جان فورد و استنلی کوبریک مورد بحث قرار می‌گیرند
جلسه‌ی سی ام: فیلم سازان بزرگ ۱۴ دقیقه
در این جلسه فیلم های جیت رای و آنجلوپولوس مورد بحث قرار می‌گیرند
جلسه‌ی سی و یکم: تاریخ سینمای ایران ۲۴ دقیقه
در این جلسه فیلم های سالهای ابتدایی سینما مورد بررسی قرار می‌گیرند.
جلسه‌ی سی و دوم: تاریخ سینمای ایران ۱۹ دقیقه
در این جلسه جنبش موج نوی ایران و حاتمی کیامورد بحث قرار می‌گیرد
جلسه‌ی سی و سوم: تاریخ سینمای ایران ۲۸ دقیقه
در این جلسه فیلم های داریوش مهرجویی و بهرام بیضایی و امیر نادری مورد بحث قرار می‌گیرند
جلسه‌ی سی و چهارم: تاریخ سینمای ایران ۲۳ دقیقه
در این جلسه فیلم های علی حاتمی و سهراب شهید ثالث بررسی می‌شوند.
جلسه‌ی سی و پنجم: تاریخ سینمای ایران ۲۷ دقیقه
در این جلسه فیلم های عباس کیارستمی و اصغر فرهادی مورد بحث قرار می‌گیرند
جلسه‌ی سی و ششم: سینمای مستند ۱۲ دقیقه
در این جلسه به بررسی فیلم های مستند و پیدایش آن می‌پردازیم
جلسه‌ی سی و هفتم: پیدایش تئاتر ۲۵ دقیقه
در این جلسه به پیدایش تئاتر و تاریخ آن می‌پردازیم
جلسه‌ی سی و هشتم: پیدایش تئاتر ۵۶ دقیقه
در این جلسه به تراژدی نویسان یونان می‌پردازیم.
جلسه‌ی سی و نهم: پیدایش تئاتر ۱۸ دقیقه
در این جلسه به کمدی نویسان یونان قدیم می‌پردازیم.
جلسه‌ی چهلم: پیدایش تئاتر ۱۶ دقیقه
در این جلسه به بررسی ویژگی‌های تراژدی می‌پردازیم.
جلسه‌ی چهل و یکم: پیدایش تئاتر ۱۷ دقیقه
در این جلسه تیاتر در روم باستان مورد بررسی قرار می‌گیرد
جلسه‌ی چهل و دوم: تاریخ تئاتر ۲۰ دقیقه
در این جلسه به مبحث نمایش در قرون وسطی می‌پردازیم.
جلسه‌ی چهل و سوم: تاریخ تئاتر ۲۲ دقیقه
در این جلسه به نمایش در دوران رنسانس می‌پردازیم.
جلسه‌ی چهل و چهارم: تاریخ تئاتر ۲۰ دقیقه
در این جلسه به نمایش در دوران رنسانس خصوصا در انگلستان می‌پردازیم
جلسه‌ی چهل و پنجم: تاریخ تئاتر ۲۰ دقیقه
در این جلسه به تئاتر فرانسه در قرون ۱۶و۱۷ می‌پردازیم
جلسه‌ی چهل و ششم: تاریخ تئاتر ۳۱ دقیقه
در این جلسه به نمایش در آلمان در قرون ۱۸ و ۱۹ می‌پردازیم.
جلسه‌ی چهل و هفتم: کارگردانان بزرگ تئاتر ۲۱ دقیقه
در این جلسه نمایش های برتولت برشت مورد بررسی قرار می‌گیرد
جلسه‌ی چهل و هشتم: کارگردانان بزرگ تئاتر ۲۴ دقیقه
در این جلسه انتونن ارتو گوردون کریگ و پیتر شومان مورد بررسی قرار می‌گیرند
جلسه‌ی چهل و نهم: کارگردانان بزرگ تئاتر ۱۶ دقیقه
در این جلسه گرتوفسکی و پیتر بروک مورد بررسی قرار می‌گیرند
جلسه‌ی پنجاهم: جریان های تئاتر ۲۵ دقیقه
در این جلسه جریان ابزورد مورد بحث قرار می‌گیرد
جلسه‌ی پنجاه و یکم: مکتب های ادبی ۲۳ دقیقه
در این جلسه مکتب کلاسیسیسم و رومانتی سیسم مورد بحث قرار می‌گیرد.
جلسه‌ی پنجاه و دوم: جریان های تئاتر ۲۶ دقیقه
در این جلسه جریان رئالیسم و مدرن مورد بحث قرار می‌گیرد
جلسه‌ی پنجاه و سوم: جریان های تئاتر ۲۳ دقیقه
در این جلسه جریان های ناتورالیسم و سمبولیسم و اکسپرسیونیسم مورد بحث قرار می‌گیرند.
جلسه‌ی پنجاه و چهارم: جریان های تئاتر ۱۵ دقیقه
در این جلسه جریان های امپرسیونیسم و داداییسم و سورئالیسم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
جلسه‌ی پنجاه و پنجم: نمایش شرق ۲۳ دقیقه
در این جلسه نمایش در شرق مورد بررسی قرار می‌گیرد.
جلسه‌ی پنجاه و ششم: نمایش در شرق ۲۹ دقیقه
در این جلسه نمایش در چین و ژاپن مورد بررسی قرار می‌گیرد
جلسه‌ی پنجاه و هفتم: نمایش در ایران ۱۸ دقیقه
در این جلسه درباره انواع نمایش در ایران بحث می‌شود.
جلسه‌ی پنجاه و هشتم: نمایش در ایران ۲۵ دقیقه
در این جلسه به انواع نمایش پس از اسلام پرداخته می‌شود.
جلسه‌ی پنجاه و نهم: نمایش در ایران ۴۰ دقیقه
در این جلسه انواع نمایش پس از اسلام بررسی می‌شوند.
جلسه‌ی شصتم: نمایش در ایران ۱۱ دقیقه
در این جلسه به بررسی نمایش عروسکی در ایران می‌پردازیم
جلسه‌ی شصت و یکم: ساختار نمایش ۳۱ دقیقه
در این جلسه به بررسی ساختار نمایش می‌پردازیم.